Tuesday, December 28, 2010

~ sToP!!! ~

~ SALAM ~

kenapa manusia ni sering ade perasaan hasad dengki..dan busuk ati>???
kadang2 aku jd fedup nk berdepan dgn org mcm ni...
"derrr hidup ni kne ade prinsip..kalo duk nk ngate org smpi kiamat mulut ko tetap bau longkang.."
slalunye org yg ade sifat cm gini mesti org tu x bpe nk matang...
aku da knl rmi yg perangai cm gini..mmg totally out la attitude org yg berpikiran seumpama ni...
kdg2 bile aku hadap org cm gini aku mule la naik hangin..sume org tgk aku ni COOL je kan..
padahal aku ni da la cpt panas...mule la mulut aku ni celupar x tentu pasal...padahal mmg org tu x tuju kt aku pon..
tp perangai die membuatkan aku serabut...bile da kemarahan berada di tahap maksima mula la mencarut itu ini..
x psl2 org tu pnh kene sepak ngn aku..n now tau lak die tkut nk bising2 dpn aku..
n yg latest lak ade lak sorg hamba ALLAH ni..muke je baik tp perangai serupa gak gitu..umur lg tue dari aku la..
pttnye die lebey matang n pndi berpk dri aku..coz kalo nk ikutkn die lg pndai kn..ntah la..x baik lak nk ngate org..tp da xleh nk sbr..wat bangang je la kn... 
so jln terbaekk aku kne kurangkan bergaul dgn org cm gini kn...hbis kalo dri keluarga sendri cm ne lak???
teeetttttttttttttt....LU PIKIR LA SENDIRI!!!!~

~ muke tahan marah ~


p/s : nk bg tips kt korang n diri sndri cara2 nk atasi kemarahan maksimum!! 

Cara mengatasi marah dalam Islam ialah: 

1. Mengubah Posisi - Rasulullah s.a.w bersabda: “Apabila salah seorang di antara kamu marah, dan ketika itu ia dalam kedudukan berdiri, maka hendaklah ia duduk. Kerana hal itu akan menghilangkan marahnya. Dan kalau tidak, maka hendaklah ia berbaring.” (Riwayat Muslim) 

2. Berwuduk - Rasulullah s.a.w bersabda: “Marah itu datangnya daripada syaitan, dan syaitan itu diciptakan daripada api, sedangkan api itu hanya dipadamkan dengan air. Oleh itu apabila salah seorang di antara kamu marah, maka hendaklah ia berwuduk” (Hadis Riwayat Abi Daud) . 

3. Minum air. 

4. Mendiamkan diri ketika marah.. banyakkan istighfar di dalam hati. 

5. Berlindung kepada Allah daripada syaitan. 

6. Meluahkan perasaan dan masalah dalam keadaan masa dan tempat sesuai. 

7. Berfikiran positif. 

8. Belajar menyampaikan kemarahan secara positif dan terhormat; elakkan daripada memekik atau bertindak garang. 

9. Bawa bertenang seperti menarik nafas. 

10. Senyum kerana senyuman mampu meredakan tekanan. 

Wallahu wa'lam... 

2 comments:

amalsalleh said...

ltak kat sini last2?hehehe

~nFy~ said...

nasib baik umo lg tue dr dila..konpem bkn saye la kan...hahahaha

 

Blog Template by BloggerCandy.com